Не розголошуйте всі реквізити платіжної картки та контролюйте рух коштів на рахунку
Банк по телефону може запитати перші шість та останні чотири цифри платіжної картки.
Для отримання платежу на картку достатньо повідомити лише 16-значний номер картки.
Не переходьте за посиланнями від незнайомців!
Шахраї розсилають шкідливі посилання через месенджери, смс, e-mail для зараження пристроїв вірусом, викрадення персональних даних, секретних карткових реквізитів, для переходу на фішингові або інші шахрайські ресурси.
Отримали посилання від друга – не поспішайте на нього натискати.
Шахраї могли отримати доступ до акаунту друга. Спершу зателефонуйте йому та запитайте, чи справді посилання від нього.
Не вводьте реквізити платіжних карток на незнайомих та підозрілих сайтах
Звертайте увагу на протокол сайту.
http – це ненадійний протокол, це означає, що сайтом користуватися не можна.
https – потрібно продовжити перевірку сайту.
Не вводьте реквізити платіжних карток у чат-ботах.
Користуйтеся лише офіційними контактами банку, зазначеними на його сайті.
Шахраї створюють підроблені Telegram-боти та групи, які виглядають як офіційні. Вони можуть копіювати назву, логотип банку чи іншої установи і навіть підробляти значок верифікації («блакитну галочку»), додаючи схожі емодзі до назви акаунту.
Популярна схема шахрайства – фейкові «банківські» боти, через які нібито можна оформити грошову допомогу. Вони просять ввести дані картки, після чого кошти можуть бути викрадені.
Використовуйте лише офіційні контакти, вказані на сайті банку!
Якщо потрібно скористатись чат-ботом, знайдіть посилання на нього на офіційному сайті або в офіційному застосунку банку.
Якщо ви випадково розкрили дані платіжної картки на підозрілому сайті, чат-боті негайно телефонуйте до банку за номером, зазначеним на звороті картки.
Якщо ви стали жертвою шахраїв, напишіть заяву до Кіберполіції за цим посиланням або повідомте про ваш випадок за номером телефону:
0 800 505 170.
Захистіть свої акаунти двічі:
1. Створіть складний пароль до електронної пошти, соціальних мереж та інтернет-банкінгу.
Складний пароль може містити:
Створюйте унікальний пароль для кожного інтернет-банкінгу, електронної пошти, соціальних мереж тощо.
Під час створення пароля не використовуйте:
2. Установіть двофакторну автентифікацію.
Двофакторна автентифікація – це, коли для входу до акаунту, крім логіна та пароля, потрібно ввести код підтвердження, що надходить на смартфон, електронну скриньку або у відповідний додаток.
Надійно зберігайте та не розголошуйте свій пін-код!
Змінюйте пін-код до картки:
Більше про паролі та двофакторну автентифікацію читайте на сайті НБУ та Держспецзв’язку #КібербезпекаФінансів.
Відеоінструкції про налаштування двофакторної автентифікації в популярних месенджерах та сервісах за посиланням.
Злам акаунтів у соціальних мережах
Шахраї зламують акаунти в соціальних мережах та месенджерах через фішингові посилання, під виглядом пропозицій взяти участь у голосуванні, конкурсі, пропозицій роботи в інтернеті тощо.
Щоб не стати жертвою шахрайства: не переходьте за підозрілими посиланнями, перетелефонуйте другові, перш ніж надсилати гроші, або запитайте щось, що знаєте тільки ви вдвох.
Шахрайські QR-коди
Шахраї підмінюють QR-коди на офіційних інформаційних табличках або просто розміщують їх в громадських місцях. Скануючи такі коди, користувачі потрапляють на підроблені сайти, що імітують реальні онлайн-сервіси. У результаті зловмисники можуть отримати доступ до банківських даних і викрасти кошти. Найчастіше такі випадки трапляються в місцях, де люди активно використовують QR-коди для швидких оплат: під час паркування, оплати проїзду в громадському транспорті, відвідування заходів чи здійснення благодійних внесків.
Щоб не стати жертвою шахрайства: завжди перевіряйте адресу сайту перед введенням будь-яких конфіденційних даних.
Шахрайство під виглядом соціальних виплат
Шахраї привласнюють гроші під виглядом надання виплат українцям, які постраждали від війни. Для цього роблять смс-розсилання та розсилання в месенджерах про нарахування соціальних виплат, зокрема єПідтримки, допомоги від ЄС, представників ООН, Червоного Хреста, різних програм благодійних фондів. У розсиланнях шахраї пропонують перейти за посиланням для зарахування коштів просять ввести номер мобільного телефону, пін-код, пароль до інтернет-банкінгу, смс-код від банку.
Якщо ви оформлювали соціальну допомогу, очікуйте сповіщення про нарахування в застосунку вашого банку або на порталі чи застосунку Дія.
Телефонне шахрайство – це вид шахрайства, коли шахрай телефонує і переконує жертву повідомити особисту, фінансову чи конфіденційну інформацію або переказати гроші.
Що потрібно шахраю?
Що робити?
Якщо телефонує працівник банку, скажіть, що ви зараз перетелефонуєте самостійно на офіційний номер банку, який зазначений на платіжній картці.
Припиніть розмову, якщо...
Шахрай може назватися будь-ким!
Випадково повідомили шахраю реквізити картки та паролі?
(Телефонуйте на гарячу лінію банку, зазначену на звороті картки або через інтернет-банкінг)
(за посиланням ticket.cyberpolice.gov.ua)
Шахраї телефонують та представляються працівниками служби безпеки банку та виманюють у громадян конфіденційну інформацію
про їхні картки та рахунки, що потім дає змогу привласнити кошти громадян.
Під час таких телефонних розмов шахрай може:
Варіант 1
Запевняти, що до рахунків громадянина отримали доступ сторонні особи. Надалі шахрай випитує фінансові дані нібито для запобігання шахрайству, однак, отримавши ці відомості, привласнює гроші;
Варіант 2
Запевняти, що старий банківський застосунок не працює, і пропонувати завантажити новий. Якщо жертва виконує вказівки, шахраї отримують її дані для входу в інтернет-банкінг, далі просять назвати код з смс чи дзвінків від банку, що дає їм змогу отримати доступ до інтернет-банкінгу і викрасти кошти.
Варіант 3
Повідомляти про кібератаку на ІТ-систему банку та просити перерахувати гроші на тимчасовий безпечний рахунок, який насправді є рахунком шахрая;
Варіант 4
Просити встановити програму віддаленого доступу для посилення заходів безпеки. Якщо громадянин виконує вказівки, шахрай отримує віддалено доступ до його онлайн-банкінгу та від імені громадянина перераховує кошти на інший рахунок.
Спуфінг – це технологія, коли шахраї маскуються під офіційне надійне джерело (наприклад, банк, державну установу тощо) для отримання доступу до конфіденційних даних, що дає змогу потім викрасти кошти.
Спуфінг може бути реалізований через електронні повідомлення, смс-повідомлення, телефонні дзвінки тощо. Тобто людині телефонує чи пише шахрай, а на екрані смартфона відображається український номер банку, мобільного оператора, пенсійного фонду, податкової, поліції тощо.
Телефонні дзвінки від імені банків з використанням технології спуфінг.
Шахраї використовують спуфінг для підміни номера телефону, щоб імітувати дзвінки від банків. Роботизований голос під різними приводами повідомляє про необхідність надання банківських конфіденційних даних фейковому працівникові банку. Отримавши ці відомості, зловмисники привласнюють кошти.
Смс-повідомлення від імені банків з використанням технології спуфінг.
Шахраї використовують спуфінг для підміни номера телефону, щоб імітувати смс від банків. В таких ситуаціях смс-повідомлення від шахрая "підтягується" до ланцюжка листування з банком, тобто під час перегляду смс-повідомлення від шахрая можна бачити також попередні повідомлення від банку.
Фінансовий номер телефону – це номер, прив’язаний до банківських рахунків.
На цей номер надходять:
Фінансовий номер потрібен для використання послуги інтернет-банкінгу та для віддаленої ідентифікації клієнта під час звернення до банку.
Як шахраї можуть скористатися фінансовим номером телефону?
Викрасти гроші з рахунків, придбати товари у звичайному магазині, на інтернет-сайтах або взяти онлайн-кредити!
Як шахраю це вдається?
Шахрай телефонує та представляється працівником мобільного оператора.
Під різними приводами випитує в абонента смс-код від мобільного оператора, що дає шахраю змогу перевипустити віддалено сім-картку.
Щоб випитати смс-код, шахрай може:
Що робити?
PUK 1 та серійний номер є на пластику від вашої старої сім-картки.
Також PUK-код можна дізнатися, зателефонувавши на "гарячу лінію" мобільного оператора, або в особистому кабінеті на сайті мобільного оператора.
Сім-картка перестала працювати, що робити?
Якщо сім-карта перестала працювати, то є велика ймовірність, що шахраї в злочинний спосіб здійснили перевипуск вашої сім-картки.
Перше, що потрібно зробити, – захистити свої рахунки, картки та облікові записи до яких прив’язаний номер телефону.
Як діяти?
1. Негайно заблокувати картки, рахунки та доступ до інтернет-банкінгу, зателефонувавши до банку за номером, який зазначено на звороті картки.
2. Зателефонувати до мобільного оператора, пояснити ситуацію та просити заблокувати обидві сім-картки (стару та нову) до з’ясування всіх обставин.
3. Заблокувати доступи до всіх рахунків, облікових записів та персональних кабінетів до яких прив’язаний вкрадений номер телефону.
Купувати онлайн зручно, але, щоб покупки були безпечними, застерігаємо вас від шахрайства! Шахрай може замаскуватися як продавцем, так і покупцем.
Ознаки шахраїв в онлайн-торгівлі
Псевдопродавець:
Пам’ятайте! Шахраї можуть створювати ілюзію роботи справжнього магазину:
Шахрай шукає оголошення на онлайн-платформі OLX, пише продавцю в месенджер (вайбер, телеграм, WhatsApp).
Далі аферист погоджується купити товар, каже, що оформив покупку за допомогою OLX-доставки і для отримання коштів продавцю потрібно перейти за індивідуальним посиланням і зазначити дані своєї карти, щоб продавець міг нібито отримати оплату на картку.
Продавець переходить за посиланням, вводить усі реквізити картки.
Шахрай випитує в продавця дані про залишок коштів на картці та смс-код від банку. Отримавши інформацію, привласнює кошти з рахунків.
Щоб ввести в оману продавців, шахраї створюють шахрайські сайти, які візуально схожі на справжній сайт OLX. На таких підроблених сторінках також може бути форма спілкування в чаті, яка нічого спільного з реальною підтримкою OLX не має.
Користуйтеся віртуальною карткою для покупок онлайн!
Перераховуйте на неї тільки ту суму, яка потрібна для здійснення покупки.
Тримайте в секреті
Не переходьте в месенджери, коли купуєте на торговельному майданчику:
Пам’ятайте, коли ви купуєте в інстаграмі чи на не спеціалізованих торговельних майданчиках, завжди є ризик зіткнутися із шахраями.
Купуйте на перевірених сайтах та майданчиках, призначених для онлайн-покупок.
Якщо ви все ж таки обираєте для здійснення покупок інтернет-магазини в інстаграмі, уважно проаналізуйте їх сторінки.
ПЕРЕВІРТЕ дати опублікування дописів на сторінці.
Шахраї часто публікують багато дописів за кілька днів, щоб створити враження, що магазин давно працює.
ПЕРЕВІРТЕ інформацію про акаунт.
Для цього натисніть на три крапки у верхньому куті профіля та натисніть "About this account".
Зверніть увагу на:
ВАЖЛИВО! Це лише ознаки сторінок шахрайських інтернет-магазинів в інстаграмі! Деякі шахрайські магазини можуть добре приховувати свою діяльність та мати велику історію публікацій.
Шахраї після отримання передоплати за неіснуючий товар намагаються привласнити всі кошти з рахунку покупця.
Приклад такої ситуації:
покупець знаходить магазин одягу в інстаграмі, обирає потрібний товар, отримує консультацію та домовляється про доставку та оплату. Після того, як покупець оплачує товар, через певний час шахраї повідомляють, що товару необхідного розміру немає, тому вони повернуть кошти. Щоб повернути кошти, кажуть покупцю про те, що слід авторизуватися на сайті інтернет магазину та ввести всі реквізити своєї картки. У такий спосіб шахраї не лише крадуть гроші за товар, який не надсилають, а й привласнюють гроші з картки покупця.
Купуєте в інтернеті – надавайте перевагу післяплаті!
Шахраї створюють сайти-клони, полюючи на повні реквізити карток, коди та паролі.
Ввели реквізити картки і зрозуміли, що сайт шахрайський?
(Зателефонуйте на гарячу лінію банку, зазначену на звороті картки, або зверніться до банку через інтернет-банкінг)
(за посиланням ticket.cyberpolice.gov.ua)
Не передавайте свою платіжну картку чи банківський рахунок стороннім особам! Не ставайте співучасником злочину!
"Грошові мули" (або дропи) – це люди, які за винагороду передають в користування свої платіжні картки та банківські рахунки іншим особам, допомагаючи в такий спосіб (свідомо чи несвідомо) шахраям.
Остерігайтеся пропозицій "орендувати" вашу картку чи банківський рахунок!
Чому небезпечно погоджуватися на такі пропозиції?
Шахраї використовують чужі картки та рахунки для незаконних дій (шахрайство, тероризм, торгівля людьми, наркотиками та інші тяжкі злочини). Гроші переказують через різні рахунки, щоб приховати їхнє походження, водночас злочинці залишаються в тіні.
Власник платіжної картки та банківського рахунку в такій схемі стає співучасником злочину, навіть якщо він цього не усвідомлює.
Кримінальна відповідальність
Навіть якщо людина не усвідомлює своєї участі у злочині, вона все одно може бути притягнута до кримінальної відповідальності за співучасть у незаконних діях або фінансуванні тероризму.
Проблеми з доступом до банківських послуг та працевлаштуванням
В майбутньому дроп може бути обмеженим у доступі до банківських послуг (усіх банків), а також отримати «пляму» на репутації і мати проблеми під час працевлаштування.
Стати "грошовим мулом" – зіпсувати власне майбутнє.
Ризик втрати грошей
Власники рахунків або карток можуть втратити всі свої заощадження через шахрайські операції, навіть якщо вони не будуть залучені до кримінальної справи. Залишаючи свої фінанси під контролем сторонніх осіб, громадяни ставлять під загрозу не тільки свою безпеку, але й майбутнє своєї родини.
Особиста відповідальність
Стати "грошовим мулом" — це не просто проблема з законом, це проблема моральності. Уникати участі в злочинних схемах — це відповідальний крок заради власної безпеки.
Як не стати "грошовим мулом"?
Не передавайте платіжну картку, її реквізити,
реквізити рахунку в користування іншим особам!
Ігноруйте вакансії чи роботу, які передбачають продаж або оренду вашого банківського рахунку та картки, переказ грошей між рахунками, зняття готівки для сторонніх осіб тощо.
Як відрізнити пропозицію стати "дропом" від інших пропозицій про роботу?
Отримали пропозицію стати "грошовим мулом" – повідомте про це Кіберполіцію
Стати "грошовим мулом" можна неусвідомлено, тож, якщо ви на якомусь етапі зрозуміли, що встигли погодитися на схожу пропозицію і надали дані своєї картки / рахунку шахраям, слід звернутися до Кіберполіції, залишивши заяву на сайті або зателефонувавши за номером: 0 800 505 170.
Також негайно зверніться до банку та заблокуйте рахунок.
#ШахрайГудбай – це інформаційна кампанія, що спрямована на підвищення обізнаності українців про безпеку безготівкових розрахунків та способи захисту від платіжного шахрайства в інтернеті.
З початком повномасштабного вторгнення зросла активність кіберзловмисників, зокрема у сфері платіжного шахрайства. Водночас збільшується сума фінансових втрат, пов’язаних із незаконними операціями за участю платіжних карток.
Як в Україні, так і у світі одним із найпоширеніших методів залишається соціальна інженерія — коли шахраї переконують людей самостійно надати конфіденційну інформацію: реквізити карток, коди підтвердження чи паролі. Торік саме цей метод спричинив 84% від загальної суми всіх зафіксованих збитків.
Тому підвищення рівня обізнаності про безпечне користування платіжними картками та інтернет-банкінгом сприятиме більшій обережності під час здійснення безготівкових розрахунків і допоможе уникати ризиків у цифровому середовищі.
Кампанія #ШахрайГудбай, організатором якої є Національний банк України, Департамент кіберполіції Національної поліції України і Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України, об’єднала близько 80 партнерів – це банки, платіжні системи, мобільні оператори, мережі магазинів, АЗС, ТРЦ, громадська організація, асоціація, інтернет-провайдер, радіостанція, комунальне підприємство, компанія з управління базами даних, розробник антивірусного програмного забезпечення, державні установи.
Ми заручилися підтримкою партнерів, щоб спільними зусиллями розповісти про основні правила платіжної безпеки якомога більшій аудиторії.
Організатори вдячні за підтримку кампанії всім партнерам.