Це мають право робити:
- кредитор – юридична особа, яка надала в позику гроші іншій особі (позичальнику);
- новий кредитор – юридична особа, якій кредитор передає своє право вимоги боргу;
- колекторська компанія – юридична особа, включена до реєстру колекторських компаній, яка має право здійснювати врегулювання простроченої заборгованості.
Компанії, що провадять колекторську діяльність, повинні бути включені до реєстру Національного банку.
Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості" встановлено виключний перелік способів дозволеної взаємодії колектора зі споживачем фінпослуг.
Під час першого контакту зі споживачем колектор зобов’язаний представитись та повідомити підставу такої комунікації, а саме:
- повідомити власне ім’я;
- назву компанії, яку представляє;
- контакти для зв’язку;
- правову підставу взаємодії;
- розмір боргу та неустойки за прострочення тощо.
- повідомляти боржника про наявність заборгованості;
- звернутися до суду, якщо фінансова установа надала відповідні повноваження колекторській кампанії або "продала" ваш борг.
Стягувати примусово заборгованість мають законодавчі підстави тільки органи Державної виконавчої служби та приватні виконавці, дотримуючись офіційних процедур за наявності відповідного рішення суду.
- проводити телефонні та відеопереговори, особисті зустрічі зі споживачем. Проведення особистих зустрічей можливе виключно з 9 до 19 години за умови, що особа, з якою здійснюється взаємодія, не заперечує проти проведення з нею зустрічі та попередньо надала згоду на особисту зустріч під час телефонної розмови або окрему письмову згоду на це. Місце і час зустрічі підлягають обов’язковому попередньому узгодженню;
- надсилати текстові, голосові та інші повідомлення лише упродовж певного часу;
- надсилати поштові відправлення із позначкою "Вручити особисто" за місцем проживання (чи перебування) або за місцем роботи фізичної особи.
- шукати та використовувати дані щодо графіка роботи боржників, стану їхнього здоров’я, зустрічей, мандрівок та інформацію у соцмережах;
- використовувати погрози, шантаж, вчиняти психологічний та фізичний тиск;
- вводити в оману споживача щодо строку погашення та розміру боргу, вимагати компенсувати роботу колекторів та вартість заходів, спрямованих на погашення боргу;
- взаємодіяти з 20.00 до 9.00, а також у вихідні, святкові та неробочі дні за власної ініціативи колекторів;
- користуватися сервісом автодозвону понад 30 хвилин на добу;
- повідомляти третіх осіб про наявність заборгованості чи вимагати від них прийняти на себе зобов’язання щодо заборгованості, якщо інше не вказано у кредитному договорі;
- шкодити репутації споживача;
- зустрічатися з боржником без повідомлення та погодження цієї зустрічі;
- взаємодіяти з боржником та пов’язаними особами у разі, якщо людина перебуває в лікарні, є недієздатною або обмеженою в дієздатності особою, інвалідом 1 групи або неповнолітньою особою з моменту отримання підтверджувальних документів;
- взаємодіяти більше двох разів на добу, крім випадків, коли ініціатива йде від боржника.
Якщо ви зіштовхнулися з незаконними діями колекторів, зробіть наступні кроки:
- Зверніться до фінансової установи, що займається стягненням вашої заборгованості, з письмовою скаргою на дії її працівників.
- Якщо вашу скаргу проігнорують – зберіть доказову базу: запишіть дзвінки, зробіть скріни повідомлень. Надайте ці матеріали до Національного банку разом зі скаргою на фінансову установу. Зробити це можна за допомогою сервісу Опендатабот.
- Якщо вам погрожують або застосовують психологічне та фізичне насильство – зверніться в Національну поліцію України.
Якщо компанія, що провадить колекторську діяльність, не включена до реєстру Національного банку, потрібно звертатися в правоохоронні органи. Адже у такому випадку НБУ, на жаль, допомогти не зможе.
Не брали кредит і нічого не підписували – відмовтеся від взаємодії з колектором
Трапляються випадки, коли колектори телефонують або надсилають повідомлення з приводу кредиту, який особа не брала і не виступала поручителем.
З точки зору закону, щоб припинити такі контакти, достатньо заборонити колекторській службі вас турбувати та вимагати колекторів припинити таку взаємодію.
- Запитати назву фінансової установи, з якої телефонують, дізнатися підставу дзвінка.
- Зафіксувати порушення своїх прав (зробити скріншоти екрана телефону з повідомленнями та журналу дзвінків, зробити аудіо запис телефонних розмов тощо).
- Написати та надіслати скаргу на адресу компанії, представники якої вас турбують.
- Якщо немає реакції – повідомити про порушення Національний банк України.